آخرین اخبار

پنجشنبه1402/1/17

08:46:1

836

دیدار نمایندگان سازمان ملی استاندارد ایران با دادستان سنندج

 امیر فرهادی رئيس مرکز فناوري اطلاعات و امنيت فضاي مجازي و حسین قهرمانی جانشين رئيس مرکز فناوري اطلاعات و امنيت فضاي مجازي سازمان ملی استاندارد ایران با محمد جباری دادستان سنندج دیدار و گفتگو کردند.
به گزارش روابط عمومی اداره‌کل استاندارد استان کردستان، در این دیدار فرهادی رئيس مرکز فناوري اطلاعات و امنيت فضاي مجازي عنوان کرد: سازمان مرجع رسمی حاکمیتی در کشور می‌باشد که عهده‌دار سیاستگذاری، حسن نظارت و هدایت نظام استاندارد و اطمینان‌بخشی به کیفیت کالاها و خدماتی است که در داخل کشور تولید یا ارائه و یا به کشور وارد و یا از کشور صادر می‌شود.
وی با اشاره به تبصره‌های ذیل ماده‌ی ۳ قانون تقویت و توسعه نظام استاندارد گفت: به‌منظور تسریع در فرآیند استانداردسازی، کلیه دستگاه‌های اجرائی تابعه قوه مجریه به‌استثنای دستگاه‌هایی که وظایف خاصی در قانون اساسی برای آنها تعیین شده است، موظفند مقررات فنی حوزه مربوطه را با رعایت استانداردهای ملی و بین‌المللی تدوین نموده، و نظارت بر حسن اجراء استانداردهای تدوین شده نیز برعهده سازمان ملی استاندارد ایران است.
فرهادی با بیان اینکه سازمان موظف است بر فرآیند تدوین و حسن اجرای استانداردها به منظور رعایت استانداردها در دستگاه‌ها‌ی اجرایی نظارت نماید، افزود: با توجه به اینکه دستگاه‌های اجرایی مذکور مشمول ماده ۳ قانون تقویت و توسعه نظام استاندارد هستند، از دادستانی سنندج می‌خواهیم به کلیه‌ی این دستگاه‌ها درخصوص رعایت و توجه به تبصره‌های ذیل ماده ۳ قانون تقویت و توسعه نظام استاندارد دستورات لازم را ابلاغ کنند.
وی ضمن تشکر از دادستان سنندج برای برگزاری کمیسیون ماده 42 در استان از ایشان خواست تا این کمیسیون به صورت مستمر در استان برگزار شود و همچنین به قضات شهرستان اعلام نمایند هنگام صدور احکام به قانون تقویت و توسعه نظام استاندارد اشاره کنند.
در ادامه محمد جباری دادستان شهرستان سنندج گفت: قانون تقویت و توسعه نظام استاندارد برخلاف سایر قوانین، قانونی است که باید در حال تقویت و توسعه باشد.
 جباری ضمن بیان اینکه وظیفه استاندارد وظیفه‌ای سنگین است، افزود: علاوه‌‌بر توجه به جنبه‌های اقتصادی و اجتماعی استاندارد باید صورت اعتقادی آن را نیز در نظر گرفت.
 وی ضمن قول همکاری با استاندارد، پیشنهاد کرد جلسات هم فکری به دبیری استاندارد برگزار شود.
فرهاد حیدری سرپرست اداره‌کل استاندارد کردستان نیز گفت: مطابق با ماده ۱۷ قانون تقویت و توسعه نظام استاندارد، سازمان موظف است به ارزیابی انطباق کالاهای ساخت داخل، وارداتی و نیز خدماتی که از لحاظ ایمنی، بهداشت و سلامت عمومی که حایز اهمیت می‌باشند اقدام و نتایج حاصل را جهت اطلاع عموم و مراجع ذیربط اعلام کند.
حیدری افزود: در این راستا در قالب طرح "عیدانه" که از ۱۵ اسفند ۱۴۰۱ تا ۱۵ فروردین ۱۴۰۲ بازرسی انجام شد، چک لیستهای مشخص سازمان ملی استاندارد ایران که براساس استانداردهای ملی مربوطه تنظیم شده است چند ده مورد بازرسی از فرودگاه‌ها، ایستگاه‌های قطار، پایانه‌ها ی مسافربری، شیرینی فروشی‌ها، خشکبار و آجیل فروشی‌ها انجام شد.
وی در پایان از دادستان شهرستان سنندج جهت همکاری‌‌های خیرخواهانه با استاندارد کردستان تشکر و قدردانی کرد.